Strefa wiedzy
Menu

Jak przeprowadzić efektywne warsztaty strategiczne?

Za mną seria warsztatów strategicznych. Różni klienci, a tym samym odmienne grupy i dynamiki, ale na pewno jeden wspólny mianownik - niesamowita wiedza i motywacja do pracy, a także otwartość na rozmowy. Warsztat to ważny element całego procesu strategicznego. Wymaga solidnego przygotowania ze strony zespołu strategicznego, ale też otwartości klienta, aktywności, a często wyjścia poza schemat i porzucenia myślenia: “Wiem lepiej bo ja w tym biznesie od 100 lat Panie!” 

🏋‍♂️ Za mną seria warsztatów strategicznych. Różni klienci, a tym samym odmienne grupy i dynamiki, ale na pewno jeden wspólny mianownik – niesamowita wiedza i motywacja do pracy, a także gotowość na trudne rozmowy.

🚀 Warsztat to ważny element całego procesu strategicznego. Wymaga solidnego przygotowania ze strony zespołu strategicznego, ale też otwartości klienta, aktywności, a często wyjścia poza schemat i porzucenia myślenia: “Wiem lepiej bo ja w tym biznesie od 100 lat Panie!”

💪 Przez lata pracy strategicznej przeprowadziłem dziesiątki warsztatów, setki ćwiczeń i burz mózgów. Próbowałem wielu technik i podejść, ale nic tak się nie sprawdza jak 4 podstawowe i tym samym najważniejsze rzeczy.

1️⃣ Jasny cel spotkania i oczekiwania wobec jego efektu. Zdarzają się sytuacje, kiedy klient pierwszy raz bierze udział w procesie strategicznym, nie wie czego się spodziewać (oferta to jedno, a wyobrażenie to inna sprawa), dlatego ważne jest klarowne sprecyzowanie celu, a także efektu końcowego spotkania oraz tego co nastąpi po nim. Pozwoli to na lepsze zarządzanie oczekiwaniami względem spotkania, unikniemy niepotrzebnych dyskusji i nieporozumień.

2️⃣ Potencjał zespołu klienta i dopasowanie do jego struktury. Często zespół uczestniczący jest interdyscyplinarny (nie tylko marketing). Dlatego warsztat powinien być tak zbudowany, aby maksymalnie wykorzystać potencjał osób, które mamy na sali i poznać ich różne perspektywy. Tym samym musi być ciekawy i zrozumiały dla osób, które na co dzień nie zajmują się marketingiem. Nawet dyrektor finansowy znajdzie coś dla siebie podczas prezentacji semiotyki – wystarczy ją odpowiednio dobrze przedstawić 🎉

3️⃣ Co za dużo to niezdrowo. Na początku swojej pracy miałem takie odczucie, że warsztat powinien być pełen ćwiczeń i zagadnień do dyskusji. To pokaże klientowi, że zajmujemy się kompleksowo tematem. Nic bardziej mylnego. To prowadzi do sytuacji, w której przy ograniczonym czasie dotykamy wielu spraw, nie zgłębiając ich na odpowiednim poziomie. Czasami lepiej też przekonać klienta do tego, że potrzebne są dwa dni, ponieważ w ciągu jednego nie jesteśmy w stanie przejść przez zaplanowane zagadnienia. Nie warto się spieszyć – w końcu pracujemy nad strategią, która ma służyć kilka lat, więc jeden dzień więcej warsztatu to dobra inwestycja, pozwalająca dokładniej przepracować temat.

4️⃣ Brak kaca. Szczególnie kiedy mamy 2 dni warsztatów i integrację pomiędzy. Kac – klienta i prowadzącego = brak efektywnego drugiego dnia 🥃 Integrację najlepiej zrobić po zakończeniu warsztatu, kiedy wszyscy są dodatkowo zadowoleni z efektów wspólnej pracy.

Komentarze
Trwa ładowanie